Sunday, February 6, 2011

KARANGAN

                                                                  UKURAN MASA 
  
        Terdapat dua pandangan berbeza pada maksud masa. Satu pandangan yakni masa adalah linear dan sebahagian dari struktur asas alam semesta, satu matra berlakunya peristiwa dalam rangkaian, dan masa itu sendiri adalah sesuatu yang boleh diukur. Ini adalah pandangan realis, iaitu Sir Issac Newton sendiri.


      Pandangan bertentangan iaitu masa sebahagian daripada struktur intelek asas (bersama dengan ruang dan nombor) yang kita rangkaikan peristiwa dalamnya, tempoh peristiwa dan hentian antara mereka, dan bandingkan gerakan jasad. Dalam pandangan ini, masa tidak merujuk pada sebarang entiti yang "mengalir", yakni jasad "bergerak melalui", atau suatu "kontena" untuk peristiwa. Pandangan ini adalah dalam tradisi Gottfried Leibnizdan Immanuel Kant,dalam suatu masa, berbanding dari menjadi benda objektif untuk diukur, ia sebahagian dari sistem ukuran minda. 


     Selain itu, dalam fizik, masa dan ruang dianggap asas contohnya mereka tak boleh ditakrifkan dalam istilah lain). Demikian hanya takrifan kemungkinan ini suatu operasi iaitu masa ditakrifkan oleh proses ukuran dan oleh unit yang terpilih. Peristiwa bertempoh dan gerakan bertempoh telah lama berkhidmat sebagai piawai untuk unit masa. Contoh berikut adalah gerakan nyata matahari di langit, fasa bulan, ayunan bandul, degupan jantung, dan, semasanya, penukaran susunan dalam atom Cessium.


    Masa telah lama menjadi subjek utama sains,falsafah dan seni.  Ukuran masa telah menghuni saintis dan ahli teknologi, dan adalah motivasi perdana dalam astronomi. Masa juga dari kepentingan masyarakat jelas, mempunyai nilai ekonomi  baik juga nilai peribadi, berpunca dari kesedaran dari masa yang terhad dalam setiap hari dan dalam jangka hidup manusia.


    Alat ukuran yang digunakan adalah Suatu alatan Mesir bertarikh 1500 SM, mempunyai bentuk lengkungan segi-t  yang sama, bagi mengukur laluan masa dari bayang-bayang yang dibentuk oleh palang silang pada hukum tak-linear. T ini telah diarahkan ke arah timur pada waktu pagi. Pada tengah hari, alatan ini dipusing supaya ia akan membentuk bayang-bayangnya pada arah petang.

     Satu jam matahari menggunakan paku bayang untuk membentuk bayang-bayang pada penanda set yang telah ditentu ukurkan kepada jam. Kedudukan bayang-bayang menunjukkan jam dalam masa tempatan. Pliny si Elder merekodkan jam matahari pertama di Rom telah dirampas dari Catania,  yang memberi masa yang tidak betul untuk seabad.  Waktu tengah hari merupakan peristiwa yang akan ditanda oleh masa ketika bayang-bayang adalah yang terpendek pada jam matahari. Ini telah digunakan di Rom untuk pengadilan apabila mahkamah dibuka; peguam harus berada di mahkamah mengikut masa tersebut.
    
    Alatan kedua adalah jam kaca yang  menggunakan aliran pasir untuk mengukur aliran masa. Mereka telah digunakan dalam pelayaran. Ferdinand Magellan menggunakan 18 gelas pada setiap kapal untuk pusingan layarannya. Perkataan Inggeris untuk jam (clock) sebenarnya berasal dari kata Perancis, Latin, dan Jerman yang bermaksud loceng. Perjalanan jam di laut telah ditanda oleh loceng, dan menandakan masa. Jam telah ditanda oleh loceng di biara baik juga di laut.
    Batang kemenyan dan lilin lazimnya digunakan untuk mengukur masa di kuil dan gereja seluruh dunia. Jam air, dan kemudian, jam mekanikal, telah digunakan untuk menandakan peristiwa di biara pada Zaman Pertengahan. Richard dari Wallingford (1292–1336), ketua rahib lelaki dari biara St Alban, terkenalnya membina satu jam mekanikal  sebagai model sawat jam  astronomikal sekitar 1330.
           

     Namun, kiraan masa yang paling tepat adalah dari dunia purba adalah jam air  atau clepsydra, pertama dijumpai di Mesir. Satu jam air telah dijumpai dalam makam firaun  Amenhotep I (1525 - 1504 SM). Jam air telah ditemui di Iskandariah, dan kemudian seluruh dunia, contohnya di Yunani. Alatan ini akan digunakan untuk mengukur jam walaupun pada waktu malam, tetapi memerlukan penyimpan masa manual untuk menambah aliran air. Plato dikatakan telah mencipta satu jam loceng berdasarkan air. Ia bergantung pada lelehan bermalam dari suatu kebuk mengandungi bola raksa yang akan terapung dalam satu tangki turus. Tangki ini akan menampung bekalan air bertambah yang dibekalkan oleh satu tangki. Akhirnya kebuk ini akan terapung cukup tinggi untuk condong. Bola raksa kemudian akan melata ke satu pinggan kuprum.  Orang greek  dan orang Chaldea kerap mengekalkan rekod simpanan masa sebagai bahagian keperluan dari pemerhatian astronomi mereka. Dalam pengkhususan, jurutera Arab mengemas kini penggunaan jam air hingga Zaman Pertengahan.
        Piawaian yang digunakan dalam ukuran masa adalah asas unit SI untuk masa adalah saat. Dari saat, unit lebih besar seperti minit,jam,dan saat ditakrifkan, walaupun mereka adalah unit "bukan-SI" kerana unit-unit tersebut tidak menggunakan sistem perpuluhan, dan juga kerana keperluan untuk satu lompatan saat.  Unit tersebut, bagaimanapun, secara rasminya diterima untuk kegunaan Sistem Antarabangsa. Tiada nisbah tetap antara saat dan bulan atau tahun kerana bulan dan tahun mempunyai kepelbagaian kepentingan dalam jarak. 


Contohnya:

 1 minit60 saad
1 jam60 minit
1 hari24 jam
1 minggu7 hariAlso called sennight
2 minggu14 hari
     
  

No comments:

Post a Comment